Voorkant BSA catalogus 1934

 

 

Terug naar BSA jaren '30 pagina

Startpagina

1934:

Een modeljaar met 15 modellen in de catalogus en 5 zijspannen. Dit jaar werd de 350cc Special geintroduceerd, de 500cc V-twin en de 150cc X0 een belastingtechnisch voordelig model. Overigens waren er weinig opzienbarende vernieuwingen.

 
Klik één van de foto's hieronder voor een groter plaatje.
BSA X34-0 1934 X34-0 of 1.49 h.p. O.H.V. Een 149cc kopkleppertje dat werd ingevoerd om belastingredenen. Zeer zuinig uitgerust: zaken als draai gasgreep waren optioneel!
BSA B34-1 1934 B34-1 of 2.49 h.p. O.H.V. De 249cc zijklepper die ook in het voorgaande jaar bestond. Nauwelijks gewijzigd.
BSA B34-2 1934 B34-2 of 2.49 h.p. O.H.V. De 249cc kopklepper evenals de zijklepper gewoon een voortzetting van het voorgaande jaar.
BSA B34-3 Blue Star 1934 B34-3 of 2.49 h.p. O.H.V. Blue Star. Een 249 cc kopklepper met een afwijkende boring en slag 60 x 88 mm met droogcartersmering met het oliereservoir voor in het carter. Sportuitvoering met speciale nokken en klepveren, AMAL TT carburateur.
BSA R34-4 1934 R34-4 of 3.48 h.p. O.H.V. Standaard 348cc kopklep model met afzonderlijke klepstoterbuizen. Ook een zogenaamd sump-model.
BSA R34-5 Blue Star 1934 R34-5 of 3.48 h.p. O.H.V. Blue Star. Sportuitvoering van de 348cc kopklepper met speciale nokken, klepveren, sportbougie(!) en AMAL acceleratiepomp carburateur.
BSA R34-6 Special 1934 R34-6 of 3.48 h.p. O.H.V. Special. De dit jaar geintroduceerde kleine broer van de 500cc Special. Race uitvoering (met verlichting) met racenokken, racemagneet, hoge zuiger, racenokken en AMAL TT carburateur. Rijwielgedeelte uitgevoerd met smalle ronde spatborden en achter het zadel ook een "race broodje".
BSA W34-7 1934 W34-7 of 4.99 h.p. S.V. De standaard 499cc zijklepper voor het solo en zijspanwerk. Ook weinig veranderd ten opzichte van het voorgaande jaar.
BSA W34-8 1934 W34-8 of 4.99 h.p. O.H.V. De standaard 499cc kopklepper voor de snellere solorijder.
BSA W34-9 Blue Star 1934 W34-9 of 4.99 h.p. O.H.V. Blue Star. De 499cc sportuitvoering met dezelfde uitrusting als zijn 348cc broertje.
BSA W34-10 Special 1934 W34-10 of 4.99 h.p. O.H.V. Special. De 499cc Kopklepper race-uitvoering met als bijzonderheid een 14mm bougie! Voor de rest dezelfde uitrusting als zijn kleinere 348cc broertje.
BSA J34-11 V-Twin 1934 J34-11 of 4.98 h.p. O.H.V. Vee Twin. Een nieuwe verschijning voor 1934. De 498cc kopklepper V-twin die oorspronkelijk voor het leger was ontwikkeld en ook daaraan werd verkocht. Opvallend mooi uiterlijk voor BSA begrippen met een motor die de indruk wekt een bovenliggende nokkenas te hebben (O.H.C.) in plaats van een standaard kopklepper te zijn. Eerste van de zogenaamde High camshaft modellen (hoge nokkenas) met korte klepstoters voor betere prestaties.
BSA M34-12 Sloper 1934 M34-12 of 5.95 h.p. S.V. De 595cc zijklep Sloper die ondanks het opboren van het voorgaande jaar tot uitsterven gedoemd was.
BSA M34-13 Sloper 1934 M34-13 of 5.95 h.p. O.H.V. De 595cc kopklep Sloper, waarvoor ook gold dat de Amerikaanse wet "there is no substitute for cubes" niet altijd opgaat. Ook dit model zat in zijn op een na laatste jaar.
BSA G34-14 W.T. V-Twin 1934 G34-14 of 9.86 h.p. S.V. W.T. De vertrouwde 986cc zijklep V-twin. W.T. was de afkorting voor World Tour de term die al eerder werd gebruikt voor deze V-twin.

Begin van deze pagina

Startpagina


Gemaakt op: 9-1-99
Laatste aanpassing: 25-2-01