Voorkant BSA catalogus 1937

 

 

Terug naar BSA jaren '30 pagina


Startpagina

1937:

Het eerste jaar van Valentine Page als ontwerper. Bijna alle bestaande modellen werden geschrapt en volledig nieuwe modellen werden ontwikkeld. Dit is het eerste jaar dat BSA met zogenaamde modelgroepen ging werken: de B-groep (lichte en middelzware motoren) en de M-groep (middelzware tot zware motoren). In dit jaar lag de oorsprong van de latere beroemde modellen als de M20 en de M24 Gold Star. Typische stijlkenmerken uit de veteranenperiode zoals afzonderlijke klepstoterstang tunnels en nat cartersmering (wetsump) verdwenen en werden vervangen door droog cartersmering (dry sump). Hier ligt de basis voor de na-oorlogse succesmodellen als de B31 en B33 en de M20 en M21.

 
Klik één van de foto's hieronder voor een groter plaatje.
BSA B20 1937 B20 of 250 c.c. S.V. Tourer Instapmodel 250 cc zijklepper.
BSA B21 1937 B21 of 250 c.c. O.H.V. Sports. Eigenlijk het 250 cc kopklepper weinig sportief instapmodel ondanks mooie naam.
BSA B22 Empire Star 1937 B22 of 250 cc. O.H.V. Empire Star. Sportmodel 250 cc kopklepper met speciale cylinderharding en bijbehorende zuigerveren. Verder snel lakwerk (groene tankpanelen) en eventueel leverbaar met hoge uitlaat voor racelook.
BSA B23 1937 B23 of 350 c.c. S.V. Tourer. Basismodel 350 cc zijklepper.
BSA B24 Empire Star 1937 B24 of 350 c.c. O.H.V. Empire Star Sportmodel 350 cc kopklepper met dezelfde opties als de B22 Empire Star. Leverbaar met twee hoge uitlaten.
BSA B25 Competition 1937 B25 of 350 c.c. O.H.V. Competition. Trial/cross uitvoering 350 cc kopklepper. Eigenlijk een B24 met andere spatborden, hoge uitlaat, 18" wiel achter en 21" wiel voor en carterbeschermplaat. Ook leverbaar met twee hoge uitlaten.
BSA B26 1937 B26 of 350 c.c. O.H.V. Sports. Een leuke naam voor het basismodel 350 cc kopklepper.
BSA M19 1937 M19 of 350 c.c. O.H.V. de Luxe. Basis model van de latere M-groep modellen 350cc kopklepper in veel te zwaar frame.
BSA M20 1937 M20 of 500 c.c. S.V. Tourer. Het eerste jaar van dit beroemde basismodel 500 cc zijklepper.
BSA M21 1937 M21 of 600 c.c. S.V. Tourer Grotere broer van de M20 met voor dit jaar een boring en slag van: 85 x 105. Ook een blijvertje.
BSA M22 1937 M22 of 500 c.c. O.H.V. Sports De 500cc kopklepper basismodel van de M-groep.
BSA m23 Empire Star 1937 M23 of 500 c.c. O.h.V. Empire Star. Het echte topmodel "The Masterpiece of the Industry", de sportuitvoering van 500 cc kopklepper met dezelfde opties als de kleine broers B22 en B24 met als bijzonderheid een 20" voorwiel (leuk voor de verkrijgbaarheid van banden!). Ook hier twee hoge uitlaten leverbaar.
BSA Y13 1937 Y13 of 750 c.c. O.H.V. Vee-Twin. Deze spectaculaire 750 cc kopklep V-twin overleefde de komst van Valentine Page naar BSA samen met de G14. De uitvoering was vrijwel gelijk aan die van 1936.
BSA G14 1937 G14 of 1,000 c.c. Vee-Twin. Deze mastodont was nog steeds in de race hoewel het model al behoorlijk gedateerd was.

Begin van deze pagina

Startpagina


Gemaakt op: 09-01-99
Laatste aanpassing: 25-2-01