Voorkant BSA catalogus 1938

 

 

Terug naar BSA jaren '30 pagina


Startpagina

1938:


Tweede jaar van Valentine Page als ontwerper. Eigenlijk weinig nieuws onder de zon alleen een paar kleine technische verbeteringen aan de bestaande 1937 modellen zoals boring en slag van de M20 en M21 en nieuwe stoterstangtunnels voor de M22 en M23.

 
Klik één van de foto's hieronder voor een groter plaatje.
BSA B20 1938 B20 of 250 c.c. S.V. Tourer Instapmodel 250 cc zijklepper.
BSA B21 1938 B21 of 250 c.c. O.H.V. Sports. Eigenlijk het 250 cc kopklepper instapmodel ondanks mooie naam.
BSA B22 Empire Star 1938 B22 of 250 cc. O.H.V. Empire Star. Sportmodel 250 cc kopklepper met speciale cylinderharding en bijbehorende zuigerveren. Verder snel lakwerk (groene of rode tankpanelen) en eventueel leverbaar met hoge uitlaat voor racelook.
BSA B23 1938 B23 of 350 c.c. S.V. Tourer. Basismodel 350 cc zijklepper.
BSA B24 Empire Star 1938 B24 of 350 c.c. O.H.V. Empire Star Sportmodel 350 cc kopklepper met dezelfde opties als de B22 Empire Star. Leverbaar met twee hoge uitlaten.
BSA B25 Competition 1938 B25 of 350 c.c. O.H.V. Competition. Trial/cross uitvoering 350 cc kopklepper. Eigenlijk een B24 met andere spatborden, hoge uitlaat, 18" wiel achter en 21" wiel voor en carterbeschermplaat. Ook leverbaar met twee hoge uitlaten.
BSA B26 1938 B26 of 350 c.c. O.H.V. Sports. Een leuke naam voor het basismodel 350 cc kopklepper.
BSA M19 1938 M19 of 350 c.c. O.H.V. de Luxe. Basis model van de latere M-groep modellen 350cc kopklepper in veel te zwaar frame. Dit was dan ook het laatste jaar voor dit model.
BSA M20 1938 M20 of 500 c.c. S.V. Tourer. Het basismodel 500 cc zijklepper.
BSA M21 1938 M21 of 600 c.c. S.V. Tourer Grotere broer van de M20 met een boring en slag van 82 x 112mm die tot het eind zo zou blijven (dit was het model dat het langst in productie zou blijven.
BSA M22 1938 M22 of 500 c.c. O.H.V. Sports De 500cc kopklepper basismodel van de M-groep.
BSA M23 Empire Star 1938 M23 of 500 c.c. O.h.V. Empire Star. Het echte topmodel "The Masterpiece of the Industry", de sportuitvoering van 500 cc kopklepper met dezelfde opties als de kleine broers B22 en B24 met als bijzonderheid een 20" voorwiel (leuk voor de verkrijgbaarheid van banden!). Ook hier twee hoge uitlaten leverbaar.
BSA M24 Gold Star 1938 M24 (Solo) of 500 c.c. O.H.V. Gold Star. De Gold Star werd ontworpen na het behalen van de Gold Star van Brooklands voor het rijden van een ronde met een gemiddelde snelheid van 100 mijl per uur met een opgevoerde BSA M23 Empire Star. De Gold Star was leverbaar in verschillende varianten zoals standaard, alcohol racer en trial, en met verschillende zuigers. Ook werden bij sommige modellen de carters en het versnellingsbakhuis vervangen door magnesium uitvoeringen voor de gewichtsbesparing(?).
BSA Y13 1938 Y13 of 750 c.c. O.H.V. Vee-Twin. Deze spectaculaire 750 cc kopklep V-twin overleefde de komst van Valentine Page naar BSA samen met de G14. De uitvoering was vrijwel gelijk aan die van 1936.
BSA G14 1938 G14 of 1,000 c.c. Vee-Twin. Deze mastodont was nog steeds in de race hoewel het model al behoorlijk gedateerd was.

Begin van deze pagina

Startpagina


Gemaakt op: 09-01-99
Laatste aanpassing: 25-2-01