Voorkant BSA catalogus 1939

 

 

Terug naar BSA jaren '30 pagina


Startpagina

1939:


Het laatste volle modeljaar voor de oorlog waarin 20 modellen worden genoemd in de eerste druk van de catalogus, maar dit is meer schijn omdat de meeste modellen leverbaar zijn in de standaard en de Luxe uitvoering. Dit jaar vindt de introductie plaats van de C-groep, die ook na de oorlog weer terugkeerden. In de tweede druk van de catalogus zijn een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd in verband met de start van de oorlog voor Engeland (in september 1939: inval in Polen).

 
Klik één van de foto's hieronder voor een groter plaatje.
C10 Standard of 250 c.c. S.V. In het tweede deel van 1939 geintroduceerd als nog goedkoper alternatief voor de C10 de Luxe met tankversnelling.
BSA C10 de Luxe 1939 C10 de Luxe of 250c.c. S.V. Dit model is het zijklepper instapmodel met bobine onsteking standaard geleverd met voetversnelling.
BSA C11 1939 C11 of 250 c.c. O.H.V. Het kopklepper instapmodel met bobine onsteking.
BSA B21 Standard 1939 B21 Standard of 250 c.c. O.H.V. Dit is het meer conventionele 250cc kopklepper instapmodel zonder nieuwlichterij als bobine ontsteking dus gewoon een magdyno.
BSA B21 de Luxe 1939 B21 de Luxe of 250 c.c. O.H.V. hetzelfde als de standaarduitvoering maar dan met andere tank en voetversnelling.
BSA B23 Standard 1939 B23 Standard of 350 c.c. S.V. Het basismodel 350cc zijklepper.
BSA B23 de Luxe 1939 B23 de Luxe of 350 c.c. S.V. idem maar met ander olietank, gereedschapskistje, tank en voetversnelling.
BSA B24 Silver Star 1939 B24 Silver Star of 350 c.c. O.H.V. Silver Star. De 350cc sport kopklepper met speciale metalen tankbadges (soms ook tanktransfers).
BSA B24 Silver Star Two Port 1939 B24 Two Port of 350 c.c. O.H.V. Silver Star. Idem met twee hoge uitlaatpijpen voor het racegevoel.
BSA B25 Competition 1939 B25 of 350 c.c. O.H.V. Competition. Het trial/crossmodel 350cc kopklepper. Eigenlijk een B24 in een ander jasje, zoals smallere spatborden, kleiner gereedschapskastje, 18" wiel achter en 21" wiel voor en met hoge uitlaat.
BSA B26 1939 B26 of 350 c.c. O.H.V. Het standaard model 350cc kopklepper.
BSA B26 Two Port 1939 B26 Two Port of 350 c.c. O.H.V., idem maar met twee hoge uitlaten.
BSA M20 Standard 1939 M20 Standard of 500 c.c. S.V. Het overbekende 500cc zijklepmodel.
BSA M20 de Luxe 1939 M20 de Luxe of 500 c.c. S.V. idem met vele extra's zoals speciale spatborden, tank met instrumentenpaneel, vissestaart uitlaat en 8" koplamp.
BSA M21 1939 M21 of 600 c.c. S.V. eigenlijk een 600cc zijklep uitgevoerd als een M20 de Luxe.
BSA M22 1939 M22 of 500 c.c. O.H.V. het 500cc kopklepper basismodel
BSA M22 Two Port 1939 M22 Two Port of 500 c.c. O.H.V. idem maar met twee hoge uitlaten.
BSA M23 Silver Star 1939 M23 Silver Star of 500 c.c. O.H.V. Silver Star De 500cc kopklepper sportuitvoering, eigenlijk de opvolger van de Empire Star.
BSA M23 Silver Star Two Port 1939 M23 Two Port of 500 c.c. O.H.V. Silver Star. Idem maar met twee hoge uitlaten.
BSA M24 Gold Star 1939M24 of 500 c.c. O.H.V. Gold Star. De ultieme vooroorlogse BSA ontworpen als de sport/competitie motor. De 1939 uitvoering is de zogenaamde standaard sportuitvoering zonder de race/competitie opties. Vele verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de 1938 versie zoals lekvrije stoterstangtunnel, viergats oliepompdeksel, en nog vele kleine veranderingen.
BSA G14 1939 G14 of 1000 c.c. S.V. Vee-Twin De oude trouwe zijklepper nog steeds met total loss smering en tankversnelling.

Begin van deze pagina

Startpagina


Gemaakt op: 9-1-99
Laatste aanpassing: 25-2-01